Oud en nieuw

Het is 1 januari 2016, nieuwjaarsdag. De tijd van terugblikken is voorbij, de tijd van goede voornemens is aangebroken. De geur van zelfgebakken oliebollen hangt nog in huis. De kinderen hebben lekker uitgeslapen en zijn eigenlijk nog moe van het lange opblijven. Het nieuwe jaar is begonnen, maar in de kerstvakantie voelen die eerste dagen van januari nog als een heerlijk vacuüm van rust.

2016 is voor mij in elk geval het jaar dat ik deze blog officieel van start laat gaan, met een eigen url en een eigen website. (Spannend!) De laatste dagen heeft het me heel wat bloed-zweet-en-tranen gekost om wordpress te begrijpen en naar mijn hand te zetten. Het voelt als een stap in het diepe, deze blog nu echt officieel door te zetten. Maar ik heb er ook ontzettend veel zin in. Ik hoop dat het mijn eigen blik verscherpt en ik de schoonheid die God in het leven legt zal zien.

Je eigen blik verbreden is soms net zoiets als over je eigen schaduw heen springen: moeilijk, zo niet onmogelijk. Toch geloof ik dat het met Gods hulp kan. Of zoals de dominee het gisteren zei in de kerk waar ik was: Jezus leert ons anders kijken. In de Bijbel staat het verhaal van Johannes de Doper, de laatste profeet voor Jezus, een echte geloofsheld. Deze stoere, dappere gelovige werd door de wrede koning Herodes in de gevangenis gezet. In de gevangenis slaat de twijfel toe: is Jezus wel echt Gods Zoon, is het allemaal wel waar wat ik geloof? Jezus geeft Johannes als antwoord dat hij goed moet kijken naar wat er om hem heen gebeurt: blinden kunnen zien, doven horen en zieken worden genezen. Precies zoals een profeet het eeuwen geleden al had voorspeld. Johannes, er gebeurt meer dan alleen wat jij ziet in jouw leven nu in de gevangenis. Kijk breder! Houd je vast aan de eeuwenoude woorden van God. En kies welke stem je gelooft. De stem van de twijfel, of de stem van God die tekenen van hoop geeft in deze wereld. De stem van God die zegt: Ik ben het. Er is meer, kijk maar eens goed. Er is heel veel zichtbaar geworden van Zijn Koninkrijk. Hij is het die wij mogen verwachten in 2016 tot onze stomme verbazing hebben we het zelf gezien.

 

Hier kun je verder lezen