Binnenkamer

Een christen bidt en leest uit de Bijbel. Heel eenvoudig eigenlijk, maar toch niet zo makkelijk als het ogenschijnlijk lijkt. Als je in je dagelijkse ritme geen gewoontes hebt ingebouwd die daarbij helpen, valt het niet mee om daadwerkelijk te bidden en uit de Bijbel te lezen. In het klooster hebben ze daarvoor ‘getijden’: vaste tijden om met elkaar of individueel te bidden, te zingen en uit de Bijbel te lezen.

In de geloofstraditie waarin ik sta, zijn er ook allerlei rituelen en gebruiken om met regelmaat te bidden en uit de Bijbel te lezen. In mijn vorige blog schreef ik al over de ‘wijze lessen’  die wij iedere morgen samen met de kinderen lezen. Iedere maaltijd beginnen wij met gebed en sluiten wij af met het lezen van een stukje uit de Bijbel en het zingen van een lied. Een gewoonte die ervoor zorgt dat het lezen uit de Bijbel en gebed net zo bij het leven hoort als eten en drinken. Aan het eind van de dag sluiten wij (meestal, moet ik eerlijkheidshalve zeggen) af met weer lezen uit de Bijbel en gebed. Die gewoonte is al een stuk moeilijker vol te houden, zeker als je moe van de dag je bed in rolt. Maar wat is het fijn om aan het eind van de dag al je geploeter en je zegeningen weer terug in de handen van God te leggen om dan rustig in Zijn aanwezigheid te gaan slapen.

Sinds kort hebben wij in onze studeerkamer een stilteplekje ingeruimd. Een ‘binnenkamer’: een plek om stil te worden voor God en rustig (lees: zonder het gebabbel van de kinderen op de achtergrond) te kunnen lezen uit de Bijbel. Dit is één van de betere plannen van het afgelopen jaar. Het is heerlijk om zo’n plek te hebben waar je je echt kunt richten op God. Want een moment vinden om zelf, alleen, met God te zijn is in een gezin niet makkelijk. Er is altijd wel iets te doen en er is altijd wel leven om je heen. Stille tijd lijkt bij mij vaak een sluitpost te zijn in mijn dagprogramma. Nu wij deze binnenkamer hebben, is het voor mij makkelijker om me terug te trekken voor gebed. In de studeerkamer staat een lekkere stoel, een kaars, een Bijbel en een paar dagboeken die mij houvast bieden in het lezen van de Bijbel. Stilte vinden is in onze tijd niet zo makkelijk. Het heeft mij geholpen om die stilte wel te vinden door een plek in ons huis af te zonderen speciaal voor dat doel.

Heb jij ook zo’n plekje in huis? Of zou je dat graag willen? Of heb jij dat niet nodig om stil te worden? Laat het weten door een reactie achter te laten!

Hier kun je verder lezen